اردوی محله گردی


توضیحات

شرایط در محیط خانه و مدرسه هم برای آموزش مهارت‌های مختلف فراهم است، اما آموزش در در حین محله‌گردی چیز دیگریست. ما در دبستان پیروز 1، از اردوی محله ‌گردی برای آموزش سواد مالی و مدیریت دارایی به کودکان استفاده کردیم. به‌دلیل پیچیدگی‌های دنیای مالی و اقتصادی، مهارت مدیریت دخل‌وخرج و دارایی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید به دانش‌آموزان آموزش داده شود. ما سعی کردیم در اردوی محله‌ گردی در عین ساختن تجربه‌ای شیرین، سواد مالی کودکان را تقویت کنیم.

در این اردو، بچه‌ها همراه معلم‌های خود در محله قدم زدند و مهارت‌های اولیه‌ای مثل روش رد شدن از خیابان و خط عابر پیاده و علائم روی تابلوی راهنمایی‌ورانندگی را تمرین کردند. به مسجد محله رفتند، پارک را تماشا کردند و با برگ‌های درختان مختلف آشنا شدند. البته این‌ها بخش مقدماتی اردوی محله گردی دبستان سلام پیروز بود. بخش اصلی این اردو و محله‌گردی به تقویت مهارت‌های مالی اختصاص داشت:

دانش‌آموزان همراه با معلمان و کادر آموزشی مدرسه از سوپرمارکت خوراکی خرید کردند، به نانوایی رفتند و علاوه بر آشنایی با انواع نان و روش پخت هر کدام، نان خریدند. سپس به میوه‌فروشی رفتند و برای خود و خانواده‌های‌شان میوه گرفتند. همچنین به بانک سر زدند و با فضای این سازمان و انواع خدمات بانکی آشنا شدند. یکی از بخش‌های جالب اردوی محله‌ گردی دبستان پیروز 1، آشناسازی دانش‌آموزان با کیوسک دریافت پسماند خشک و تر و کارایی آن‌ها بود: کودکان پسماند خوراکی‌های خود را به مسئول کیوسک تحویل دادند و اهمیت حفظ پاکیزگی و نظافت شهر را یاد گرفتند.

خلاصه که یک اردوی محله‌گردی چندساعته بود و کلی تجربه شیرین و آموزنده. بعد از اردو با دانش‌آموزان درباره این تجربه‌ کمی صحبت کردیم تا برای اردوهای بعدی ایده بگیریم. برای هر کدام از کودکان بخشی از این محله‌گردی جذاب‌تر بود: یکی از صف نانوایی و آشنایی با انواع نان صحبت می‌کرد، دیگری از میوه‌هایی که برای والدینش خریده بود تا از آن‌ها قدردانی کند، می‌گفت و کودکی دیگر هم به برگ‌هایی که در پارک جمع‌ کرده بود، اشاره می‌کرد.

اگرچه هر کدام از دانش‌آموزان با بخشی از این اردو ارتباط بیشتری گرفته بودند، اما هدف اصلی ما آموزش مدیریت دخل‌وخرج بود. هر کدام از بچه‌ها مبلغی پول داشتند که می‌توانستند هر طور خودشان دل‌شان می‌خواهد آن را خرج کنند. این تجربه و تجربیات مشابه قطعا در بلندمدت به آن‌ها یاد می‌دهد که برای دارایی خود برنامه‌ بریزند و از پول‌شان بیشترین استفاده را ببرند.